دکتر علی خانی متخصص زیبایی صورت کاشت مو بوتاکس پروتز

4 دلیل شگفت انگیز چاقی

این تعجب آور نیست که غذاهایی سر شار از سرخ کردنی‌ها و دسرهای شیرین و الکل‌ها و نیز وعده‌های غذایی حجیم چاق کننده هستند و همینطور این طبیعی است که اگر دریافت کالری بیش از سوزاندن آن باشد هم، سبب افزایش وزن می‌گردد.اما چیزی که مهم است این است که علی رغم رعایت نکات بهداشتی، مانند محاسبۀ میزان کالری دریافت شده و مصرف و سوزاندن آن، فعالیت ورزشی مناسب و نهایتاً رعایت سبک زندگی به نحوی که شما هرگز اضافه وزن و یا چاقی نداشته باشید ناگهان بنا به دلایلی ممکن است دچار اضافه وزن گردید که حتی نمی‌توانید باور کنید که چه اتفاقی افتاده؟

حال در ذیل به پنج دلیلی که ممکن است این افزایش وزن را به دنبال داشته باشد اشاره می‌نمائیم:

دکتر علیخانی, پوست, مو و زیبایی  |  4 دلیل شگفت انگیز چاقی

1- فقدان خواب مناسب:
افرادی که از خواب مناسب و کافی برخوردار نیستید سیستم فیزیولوژی وبیومکانیکال بدن به نحوی خواهد بود که سبب افزایش جذب و ذخیره چربی در بدن می‌گردد. از طرف دیگر بعضی ها برای اینکه بتوانند شب را براحتی یا به زودی بخوابند به خوردن غذای بیشتر یا میان‌ وعده هایی پر کالری می‌‌پردازند که آن نیز سبب تجمع کالری و باز هم افزایش وزن می‌‌گردد. ضمن اینکه علائمی‌از خستگی زودرس، چرتهای روزانه و تحرک پذیری بیش از حد خواهند داشت.
 
بکوشید خواب مناسب در حدود 8 ساعت در روز داشته باشید.
شبی 15 دقیقه زودتر به تخت خواب خود بروید، ورزش را بیشتر و منظم انجام دهید تا اینکه کم کم خواب شما بیشتر و منظم تر گردد.
2- استرس:
یکی از دلایلی که در افزایش وزن می‌‌تواند مؤثر باشد استرس روزانه برای تلاش بیشتر برای درآمد بیشتر و یا درگیری‌های روزمره ای و... همگی سبب افزایش ترشح هورمونهای وابسته به استرس مانند کورتیزول، لپتین و... می‌گردد که همگی از نظر بیوشیمی‌ایی سبب تجهیز بدن برای مقابله به سوخت بیشتر می‌گردد و نهایتاً تجمع وافزایش کالری را بدنبال خواهد داشت در حالی که مصرف آن متناسب با افزایش نیست و سبب ذخیره و چاقی در ناحیه شکم می‌گردد. از طرف دیگر افرادی که تحت استرس قراردارند با خوردن موادی سرشار از کربوهیدرات وشیرینی احساس بهتری پیدا می‌کنند و علت آن نیز به سبب ترشح بیشتر سروتونین درمغز و اثر آرامش‌بخش آن می‌باشد. لذا پزشکان توصیه می‌کنند این افراد باید تحت انجام روش‌های آرامش دهنده و ورزش منظم قرار گیرند.
3- دریافت دارو:
مصرف بعضی داروها که جهت درمان بیماری هایی همچون افسردگی، دیابت، اختلالات سایکوز، تشنج، میگرن و فشارخون استفاد می‌شود سبب افزایش وزن نیز می‌گردد.گر چه بعضی داروها خود مستقیماً اثری بر چاقی ندارند، برای مثال داروهای ضد افسردگی به دلیل بهبود وضعیت بیمار سبب افزایش میل بیمار به خوردن می‌گردد که نهایتاً منجر به افزایش وزن می‌شود و یا بعضی داروها سبب تجمع آب در بدن شده و افزایش وزن موجود به دلیل وزن آب اضافی موجود در بدن می‌باشد. به هر حال داروهای ذیل در ایجاد افزایش وزن مؤثر شناخته شده است:
•    استروئیدها
•    داروهای ضد افسردگی
•    داروهای ضد سایکوز
•    داروهای ضد تشنج
•    داروهای ضد فشار خون
•    داروهای دیابتی
•    داروهای سوزش سردل
در نهایت سلامتی جسمی ‌و روحی شما گاهی به افزایش مختصر وزن برتریت دارد گر چه با رعایت رژیم غذایی و ورزشهای منظم روزانه نیز می‌توان آنرا کنترل نمود.
شایعترین بیماری که سبب افزایش وزن می‌گردد هیپوتیروئیدی است که با علائمی ‌همچون کاهش اشتها، افزایش خواب و خستگی زودرس، افزایش وزن، صدای خشن، عدم تحمل سرما و سر درد نمایان می‌گردد و نادرترین بیماری که سبب افزایش وزن می‌گردد سندرم کوشینگ است که بدلیل افزایش بیش از حد کورتون در بدن می‌باشد که البته گاهی نیز دریافت بیش از حد کورتون ها هم مشکل فوق را ایجاد می‌کند. در هر صورت فراموش نکنید که حتما در خصوص بیماری و یا عدم مصرف داروهای خود با پزشک مشورت نمائید و صرفاً برای کاهش وزن داروی مصرفی خود را قطع نکنید.

دکتر علیخانی, پوست, مو و زیبایی  |  4 دلیل شگفت انگیز چاقی

4- یائسگی :
دلیل دیگری که ممکن است سبب افزایش وزن گردد یائسگی در زنان می‌باشد که به دلیل کاهش فعالیت و نیز کاهش هورمون های زنانه، اشتها در این افراد افزایش یافته و نیز به افسردگی مستعد گردیده و کم خواب نیز می‌گردند که همه عوامل فوق در چاقی زنان در این سن می‌تواند مؤثر باشد. در واقع کاهش استروژِن سبب می‌گردد تا چربی های اضافی در شکم و در قسمت میانی بدن بیشتر ذخیره و نمایان گردد.  
امّا در صورتیکه زنان یائسه، از یک رژیم غذایی سالم و برنامۀ منظم ورزشی بهره ببرند همچنین به میزان کافی ویتامین D و کلسیم دریافت کنند براحتی می‌توانند با چاقی و اضافه وزن خود مبارزه  نمایند و از بدنی سالم و وزنی مناسب برخوردار گردند.

منبع : وبسایت ایران کلینیک

تماس با ما

خیابان فتحی شقاقی ، بین چهار راه یوسف آباد و چهل ستون ، ساختمان پزشکان سبز ، طبقه همکف ، واحد4

تلفن: 02188705550

تلفن: 02188705551

فکس: 02188716221

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید